Mina små bönder

Det är mycket lätt att tro att det enda jag gör på min fritid är att se på Bonde Söker Fru. Så är fallet icke. Från onsdag 21.00 till onsdag 20.00 lever jag faktiskt ett helt vanligt liv fritt från bönder. Jag äter, sover, pluggar, umgås etc. Precis som alla andra. Men det är ju faktiskt inte mitt fel att Bonde Söker Fru är en sådan outsinlig källa av skojigheter.

Igår var det så dags igen. Denna gång sa Linda faktiskt Vem mer?. Jag undrar om hon har läst mitt inlägg och rättat sitt språkbruk...inte troligt eftersom programmet inte är direktsänt. Men det är inte Linda som står i fokus denna gång utan det är en av Bonde-Ann-Katrins uppvaktare, Per Johan.

Ett irriterande fenomen är att väldigt många säger han istället för honom. Jag har ett ganska gott gehör för språk och grammatik och det är som när någon sjunger falskt eller spelar fel. Jag ryser över hela kroppen när jag hör dessa felsägningar. Jag har full förståelse för att man i talet ibland inte hinner tänka sig felfritt genom alla grammatiska kringelkrokar. Men ett konsekvent felanvändande är bara jobbigt.

Att ett växande antal inte längre skiljer på han och honom är en sak och jag har länge trott att det var begränsat till maskulinum, men i gårdagens program fick jag höra den feminina varianten. Per Johan säger:

"Det pirrar lite i magen när jag ser på hon."

Ja söta guds moder, där hoppade jag till i soffan. Jag trodde att detta fenomen var begränsat till maskulinum. För även om jag får rysningar av felsägningarna av han och honomlåter det faktiskt inte helt och hållet fel. Ljudmässigt passar han in även om det borde vara honom grammatiskt sett. Men en felsägning av hon och henne stör både ljudmässigt och grammatiskt sett.

Nu får ni en veckas respit från Bonde Söker Fru!


Kommentarer
Postat av: Språkpolisa

Linda: "Känns det jobbigt att en av dem ska måsta lämna idag?"

TVÅ saker att störa sig på i samma mening

2010-11-19 @ 15:54:58
URL: http://lovisasguldkorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0