Once you pop, you can't stop

För mitt yrkesliv har jag siktet delvis inställt på reklambranschen och jag tycker därför att reklam är ganska roligt att se på utifrån ett kritiskt perspektiv och för att få lite inspiration till hur man kan använda språket. Det är inte lätt att göra bra reklam och det har väl Pringles senaste reklamfilm visat med råge.

Har du sett den?
Den är inte dålig reklamfilmsmässigt. På den fronten duger den alldeles utmärkt: den är glad, hurtig och får fram sitt budskap om att man har roligt om man äter deras chips. Men texten som de bygger hela sin reklamfilm på är en ren och skär katastrof. Frågan är vilket reklamsnille som har kommit på att man ska basera hela marknadsföringen på att det är 100 chips i röret och att man har garanterat roligt eftersom det garanterat finns 100 chips i förpackningen när det sedan står i filmen att 100 chips bara är ett snittantal per 190g-förpackning. Hela upplägget faller där. Man kan ju inte bygga en hel reklam kring något som uppenbarligen inte är sant, speciellt inte när reklamfilmen också avslöjar osanningen.

Tänk om, tänk rätt Pringles!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0