Gräsänka

Sedan cirkus fem minuter är jag gräsänka för helgen då sambo har åkt upp till Dalarna för att roa sig. Under dessa fem minuter som gräsänka har jag börjat fundera ordentligt på etymologin för gräsänka och efter några snabba tryck på tangenterna har tagit mig till Elof Hellquists etymologiska ordbok från 1922 som finns inlagd på Projekt Runeberg.

Enligt herr Hellquist kan ordet gräsänka tänkas ha sitt ursprung i "en flicka som förförts ute i det fria och sedan övergivits". Hellquist tar också upp att "förförda flickor" vid giftermål bar kransar av gräs eller halm, medan oskulder fick bära kransar av blommor, men denna relation till ordet gräsänka anser Hellquist vara sekundär.

Jag är förförd, men min exhibitionistiska sida är inte särskilt stor så jag är inte förförd ute i det fria. Jag har övergivits, men det är högst temporärt. Jag är en gräsänka i den mer moderna betydelsen, hustru/flickvän vars man/pojkvän är bortrest.

Nu ska jag sluta tänka på ordet gräsänka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0