Energistyrda språkkunskaper

Jag har denna helg avklarat mina två första arbetspass på Kolmårdens djurpark. Jag ska under hela sommaren stå i gästinformationen och svara på alla frågor mellan himmel och jord som parkens gäster kan komma på. Och sälja biljetter till de som ignorerar det runda biljettkontoret som ligger nere vid parkeringen.

Första dagen var hektisk och det kryllade av kändisar (jag har bland annat pratat med Pernilla Viberg!) och 10 timmar gick vrålsnabbt. Igår, söndag, var det nästan inga besökare alls (valborgsbaksmälla?) och dagen blev lugn. Tur var väl det för jag var helt slut efter lördagens tokhets. Dessutom bor jag i Linköping vilket betyder att jag måste bege mig hemifrån absolut senast kl 7 för att hinna till mitt pass som börjar 9 eller 9.30 - i lördags började jag redan kl 8, tjohoo. Alltså, trött är väl det minsta jag kan säga att jag var i lördags när jag kom hem 19.30 och när klockan ringde kl 5 ville jag mest kasta den i väggen.

Det jag har märkt nu under helgen är att mina språkkunskaper sjunker drastiskt ju tröttare jag är. Söndagens första gäst var finsk och pratade en knackig engelska. Jag hade knappt hunnit veva igång hjärnverksamheten och pratade engelska som om jag vore lobotomerad. Det är nästan så att jag är beredd att ringa examensenheten och be dem att ta tillbaka mitt examensbevis. SKÄRPNING JULIA!

Jag skyller på att jag var trött. Eller kanske nere i en extra djup dal efter min adrenalinstart på morgonen på Norrköpings tågstation där jag hjälpte till att släcka en mindre brand. I alla fall, det gick inte bra att prata engelska men till slut så fick gästerna de biljetter och körtillstånd som de skulle ha.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0