Kolonmissbruk

I Linköping finns det en butik som säljer kök. Den här butiken har ett finurligt namn. Det är en ordvits. Och ordvitsar gillar jag. Vad jag inte gillar är när man gör våld på språket. Det svenska språket har med stor säkerhet inte begått någon oförrätt mot denna butiks två ägare. Men av någon anledning fann de två ägarna det nödvändigt att i sitt företagsnamn brutalt misshandla det svenska språket. Helt oprovocerat. Och ingen reagerar. Ingen säger nej. Ingen försöker stoppa misshandeln. Inte ens personen som gjorde skylten. Dag ut och dag in hänger skylten på butikens fasad och det svenska språket hånas.

Jag bryter nu tystnaden. Nu säger jag ifrån. På min blogg. Det må vara ett litet steg, men för det svenska språket är det ett gigantiskt steg mot rättvisa. Beskåda brottet.





Kommentarer
Postat av: Lovisa

HU!

2011-02-03 @ 15:22:42
URL: http://lovisasguldkorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0