En etymologisk undran

I ett par veckor har jag nu funderat på en sak som verkligen har gett mig huvudbry. Nu har jag kommit till det stadiet att jag måste lösa upp huvudbryet innan det helt förstör min hjärna.

Det gäller ordet beck. Mitt huvudbry började med barnbeck - enligt ne.se är det det nyfödda barnets första avföring. I folklig benämning bajs. Mitt huvudbry gick sedan vidare till becksvart. Om beck i barnbeck betyder bajs vad betyder då becksvart? Svart som bajs? Nästa fundering gäller då kriminalkommisarie Beck.  Heter karaktären egentligen kriminalkommisarie Bajs?

En mer noggrann sökning på ne.se ger mig svaret att beck är resten som erhålls vid destillation av tjära, olja eller fettsyror. Phew! Beck i barnbeck syftar alltså på en färg på en slaggprodukt. Then it makes completely sense att säga becksvart och att heta Beck i efternamn.

Och ja, detta var en seriös undran från denna språknörd.

Kommentarer
Postat av: Lovisa

Skitkul;)

2010-11-15 @ 16:26:00
URL: http://lovisasguldkorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0