Artikel: Livet efter examensbeviset

I juni kommer många studenter att stå med ett examensbevis i handen och antingen återvänder man till kunskapsborgen till hösten för att gnugga geniknölarna lite till, eller så tar man sina första stapplande steg på arbetsmarknaden. Men att veta vad man ska göra efter att man har fått det åtråvärda examensbeviset är inte lätt.


I juni förra året stod jag med ett diplom i ena handen och ett champagneglas i den andra. Jag såg lycklig ut. Några dagar senare galopperade jag till Ica med en avi i högsta hugg för att hämta ut mitt examensbevis. Tre års slit och skoj på språkvetarprogrammet vid Uppsala universitet var över och officiellt är jag nu en språkvetare.

 

 

Men vad betyder det? Vad betyder det att jag har en kandidatexamen i bagaget och kallar mig språkvetare? Det betyder faktiskt ganska lite har jag upptäckt.

 

När jag läser en jobbannons tänker jag samma mantra som det lilla blå tåget hade: Jag tror jag kan, jag tror jag kan, jag tror jag kan! Och så skickar jag iväg min ansökan.

 

”Tack för att du sökte. Du skriver bra, men du har ingen journalistutbildning”. ”Många har sökt denna tjänst, därför sållar vi nu bort alla som inte möter alla kriterier vi söker”. ”Tyvärr saknar du arbetslivserfarenhet”. ”Du saknar vissa tekniska kunskaper”.

 

Jag nosade på arbetsmarknaden, doppade en tå för att känna på temperaturen. Det var kallt. Så jag kröp tillbaka in i min akademiska bubbla och till hösten satte jag mig åter i skolbänken, denna gång på en master i kultur- och mediegestaltning vid Campus Norrköping.

 

Om drygt ett år kommer jag förmodligen att stå med ännu ett examensbevis i handen. Men fram till dess sliter jag järnet och plockar in så många extrakurser jag bara kan för att pimpa mitt CV, och är det erfarenhet jag saknar, då ska jag tamejsjutton skaffa lite sådant också på något sätt. För i juni 2012, senast, vill jag stå med ett anställningskontrakt i min hand.

 

Jag tror jag kan, jag tror jag kan, jag tror jag kan!

 

 


Kommentarer
Postat av: Myaraq - den där lilla svenskimån

Jag VET att du kan!

2011-03-28 @ 15:14:37
URL: http://myaraq.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0