Dagens outfit: en hustrumisshandlare

Häromveckan stötte jag på ett lustig ord i det engelska språket. Jag trodde först att jag hörde fel men en enkel googling avslöjade att jag inte behöver hörapparat. Ännu.

"...he looked a lot better in a wifebeater..."

Tydligen är det så att ett vanligt linne, som man också kan kalla tanktop, kallas i riktigt informell engelska för wifebeater, hustrumisshandlare på svenska. Etymologin på detta skulle vara spännande att höra! Är det så att män som har linne också har en speciell benägenhet att slå sina fruar? I så fall ska min sambo ALDRIG få bära ett linne.

Kommentarer
Postat av: Revben

Även ölet Stella Artois kallas för wife beater in the UK.

2011-03-24 @ 18:19:22
URL: http://twitter.se/revbenet

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0