Språkförsvaret

Mitt i allt plugg tar jag en paus och roar mig med att kika runt inne på Språkförsvarets hemsida. Det borde du också göra, om du vill fnissa lite åt människor som med rabiat frenesi försöker hävda det svenska språket och att man i Sverige ska använda svenska.

I Skamvrån antecknar de företag som inte har information på svenska på sina hemsidor. Spotify och nobelprisets hemsidor får sig en ordentlig känga för att de inte har sin support/information på svenska. "Språkförsvaret trodde att det var svenskar som var kloka nog att vara stolta över sitt modersmål som utvecklat detta finurliga program." (Skrivet om Spotify)

Det här citatet som finns på Språkförsvarets hemsida sammanfattar ganska bra vad deras filosofi är:
" ... Att en utlänning här i landet nyttjar sitt eget modersmål till uppblandning med svenskan, kan förlåtas honom, och är kanske patriotiskt av honom; men när en svensk så vant sig vid utländskt mål, att han, hänförd av sitt dagliga bruk, framkommer därmed även mitt uppi svenska samtal, då är det verkligen högst bedrövligt." (Carl Jonas Love  Almqvist 1793-1866)

HAHA! Åh denna är bara bäst: "När Sveriges Radio avannonserar program, speciellt undersökande/grävande, räknar man upp de som ligger bakom och vilka funktioner de haft. Däribland förekommer allt som oftast att någon/några är ansvariga för "research". Borde inte Sveriges Radio använda sig av svenska i svenskspråkiga program?"

Ja, jag ska inte citera hela hemsidan utan jag låter er få dessa små smakprov och om det skulle vara något som faller er på läppen och ni känner för att rasta skrattmusklerna ytterligare är ni varmt välkomna att själva besöka sidan: www.sprakforsvaret.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0