Annie Leibovitz

Medan jag gnuggar de sista sömngrusen ur ögonen tänkte jag berätta för er om min absoluta favoritfotograf: Annie Leibovitz.

Enligt Wikipedia uttalas efternamnet såhär: /li:b∂vIts/

Annie Leibovitz kan trolla med kameran och hon utmanar konstvärlden, omvärlden, kritikerna och publiken med sina foton. Inte på ett Anna Odell-vis, utan på ett bra vis. Ordet spektakulär är det rätta ordet för att beskriva Annie Leibovitz' foton. Det var Annie Leibovitz som tog fotot av Yoko Ono och John Lennon där John ligger naken i fosterställning och håller om Yoko. Spekatakulärt. Fascinerande. Fem timmar efter att fotot togs sköts Lennon ihjäl.

Annie Leibovitz är den fotograf som har format hur tidningen Rolling Stones foton ska se ut, vilken stil som tidningen eftersträvar, och Leibovitz var tidningens chefsfotograf i 10 år. Leibovitz har även fotat för Vanity Fair.

Nu får det räcka med fakta, för jag tror att i detta fall säger en bild mer än tusen ord. Leibovitz' bilder visar bättre vilken fantastisk konstnär hon är!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0