Böt å klöpp å tröck

"När jag bakade topparna böt jag ut lime mot citron och spriten mot vaniljsocker, så smakerna går att variera efter smak och tycke." LiNoPressen.

Hur känns den där meningen i munnen? Gillar du det starka verbet? Att använda böt är inte felaktigt språkbruk, men det låter fruktansvärt bonnigt. Jag som kommer från Sörmland känner instinktivt att jag på denna bonniga verbböjning vill lägga på en gnällbältesdialekt, exempelvis Eskilstuna, bara för att bre på lite extra.

Catharina Grünbaum - my hero - diskuterar detta i sin spalt i DN 2006-04-22: De svaga verbformerna är alltid korrekta, så om du är osäker säg: bytte, rykte, myste etc. Men om du vågar och om du vill ha lite mera stuns/krydda i ditt språkbruk kan du gå på den starkare formen. böt, rök, mös. Enligt fru Grünbaum är det också missvisande att se böt som bonnigt språkbruk för det är högst förekommande i Stockholmskan. Fascinerande indeed!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0