Växelverkan

Mitt absoluta hatord just nu är växelverkan. Det ordet har blivit lite som den nya coola ungen i klassen. Alla vill vara med ordet växelverkan. Det låter lite ballt att säga växelverkan. Omgivningen blir liksom lite bländade av ordets fina anor (ett ord som härstammar från ämnet fysik). Åhörarnas respons på ordet blir: Oooo eller Aaaah. Vi påstår alla att vi vet exakt vad ordet innebär och betyder. Ingen vill ju frivilligt medge att den inte känner den coola ungen. Men det är ett smart och lite sneaky ord. Ordet rymmer så många bilder, men samtidigt är det utan egentlig betydelse. En svårdefinierad icke-betydelse.

Jag är inte avundsjuk på ordet växelverkan och all denna uppmärksamhet just det ordet får. Men jag tror att det är dags att ta på sig solglasögonen och kanske också vända bort blicken från solens strålar. Vid närmare petning på ordet upptäcker man snabbt att det mest är yta vad det gäller detta ord. Växelverkan. Det låter fint, det ser lite fint ut också, men det finns ingen egentlig substans i det i min mening. Det är uttjatat. Old news. Förutom inom fysiken.



växelverkan, i fysiken benämning på ömsesidig påverkan mellan föremål, ofta liktydigt med kraftverkan. Växelverkan finns i grunden av fyra slag: gravitationell (tyngdkraften), stark (sammanhållande kärnkraft), elektromagnetisk samt svag (sönderfallsorsakande kärnkraft); de två senare förenade i den elektrosvaga. I kvantfältteorin är växelverkan förklarad som utbyte av fältpartiklar.
(www.ne.se)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0