Artikel: Under luppen: Norrköpings bästa DJ?

LiNoPressen har lyckats fånga den blonda virvelvinden Emma Hasselrot för en snabb intervju. Dagtid finner du Emma antingen i skolbänken på mastersprogrammet i kultur- och mediegestaltning eller bakom kassan på Carlings. Men nattetid svidar Emma om och blir en av Norrköpings bästa DJ:s.


 

Emma hade sin första spelning för snart fem år sedan, sommaren 2006, på Hugo. Men det hela började egentligen i entrén på nämnda klubb. Emma jobbade i entrén på Hugo men så fort hennes arbetspass var över vid 0230 sprang hon bort till DJ-båset och gav kvällens DJ tips på bra låtar enligt henne. Så småningom började Emma också ta med sig skivor till den nöjesansvariga på Hugo med, i Emmas tycke, bra musik. Efter ett antal skivor och ett otal goda musikråd fick Emma till slut frågan om hon ville spela själv någon kväll. Första spelningen hade Emma i bardelen på Hugo och i egna ord var hon ”typ katastrofnervös” den gången, men nervositeten gick över och sedan dess har Emma spelat på Hugo tre till fyra gånger varje månad. Vill du lyssna på Emmas musik så spelar hon numera även på Saliga Munken och O’Leary’s i Norrköping. Men på meritlistan står också Stockholmsklubbarna Imperiet och F12.


Vad får igång folk på dansgolvet?

˗ I början av kvällen brukar jag köra säkra kort: antingen One Way or Another med Blondie eller I Wanna Dance with Somebody med Whitney Houston. Det beror självklart på vilket ställe det är, men oftast dansar folk till gamla klassiker. Tre säkra kort är också alltid att spela Håkan Hellström, Hoffmaestro och Slagsmålsklubben. Sedan tror jag att DJ:ns egna pepp hjälper dansgolvet. Om jag spelar musik som jag gillar så dansar och hoppar jag ju som om jag vore den lyckligaste i världen.

Vilken är den bästa låten enligt dig?

˗ Åh vilken jobbig fråga. Jag vägrar välja en. Jag är ledsen men det går inte. Teenage Crime med Adrian Lux, In Spirit Golden med I Blame Coco, Time Machine med Robyn, Bad Gal med Savage Skulls & Douster (Feat. Robyn) och I Need a Dollar med Aloe Blacc. Den sista är en liten sidostickare, men det är en sjukt bra låt.


Vilken är den sämsta låten?

˗ Jag är en vampyr med Markus Kruunegård. Den liksom skär i öronen och på något sätt provocerar mig. Jag vet egentligen inte varför. Och allt den där Jay Smith har gjort. Om någon önskar honom ska jag genast skicka hem dem. Får jag svara så?!


Vilket är ditt bästa minne som DJ?

˗ Oj. Jag tror att det står mellan ett par spelningar. Men ett minne är i alla fall från saliga Munken. Folk var framme hela tiden och frågade vad låtarna som jag spelade hette och sådant är alltid tacksamt. När jag sedan gick ut på Trappan var det många som hade varit på Munken tidigare under kvällen och lyssnat, och de kom fram och sa att jag hade varit sjukt bra. Den andra spelningen var för flera år sedan på Hugo. Jag hade rocktema och ofta kan det vara svårt att bara hålla sig till en genre en hel kväll och ändå behålla dansgolvet. Men det var galet dansgolv hela kvällen och jag avslutade mede Europe We Are the Champions (Cheezy låt, jag vet), men alla sjöng med och var sådär första-dagen-på-sommarlovet-glada.

 

Det börjar bli dags att avrunda denna intervju och släppa virvelvinden Emma lös igen. Vill du skaka loss till Emmas musik? Dra på dig partystassen och gör en tur till Hugo.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0