Att tala lagom

Jag har hittat ett nytt hatobjekt i tv-reklamens värld. Denna gång handlar det om kvinnan som pratar i reklamen för Reseguiden. Har du sett den?

Jag har aldrig varit med om en människa som pratar sååååå långsamt. Hennes långsamma tal stressar mig enormt mycket och jag vill allra helst knäppa med fingrarna och säga åt henne att hon ska vakna och börja tala i normal hastighet. I första reklamfilmen hade hon ganska bra tempo, dock pratade hon nasalt genom hela den reklamen. Nasalt eller superlångsamt, det är som pest eller kolera. Det ända som är värre, är om hon pratade nasalt OCH jättelångsamt. Det kanske händer i den tredje reklamfilmen.

Förmodligen har Resguiden köpt en alldeles för lång reklamsnutt i förhållande till den information som de hade attt delge oss soffpotatisar. Givetvis kan man ju inte ha några sekunder utan innehåll och lösningen som Reseguiden då har kommit på är att denna Linda ska dra ut på så många vokaler hon kan för att texten ska räcka genom hela reklamfilmen. Följden blir att hon praaaataar såååhääär iiii ciiiirka treeeettio sekuuuunder. Utom på ett ställe där hon ska låta tillgjort superkäck, men efterföljande meningar får då ännu längre vokalljud.

Konsten att tala lagom är en svår konst att lära sig. Och det blir ännu svårare när man har alldeles för mycket tid och nästan inget att säga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0