Rubrikformulering

Att formulera en rubrik är svårt. Rubriken ska intressera, skapa nyfikenhet, kanske roa, upplysa. En rubrik ska göra mycket och det gäller därför att tänka efter noggrannt när man präntar ner sina ord. Nyss stötte jag på ett utmärkt exempel på rubrik där författaren skulle ha låtit meningen gå ett varv till i hjärnan innan den skickas iväg till tryck.


Här görs pizzor du aldrig smakat förr

Åh, vilken lyxrestaurang som låter mig slippa gnaga på de rester som jag lämnade vid förra besöket. Kanske kan det vara så att man får beställa en helt ny, färsk, otuggad pizza. KANSKE.




(För övrigt är jag nu inne på min 29 timme av vakenhet. Jag överlevde med nöd och näppe förmiddagen. Men det var på håret. Läraren bestämde att vi i drygt 2 timmar skulle sitta i halvmörker och lyssna på hans malande genomgång av ett ljudredigeringsprogram. Jag kämpade tappert men mot slutet föll huvudet ner mot bröstet ett par gånger och vid lektionens slut ilade jag bort till Ica för införskaffande av socker.)


Kommentarer
Postat av: Liza

=)

2011-03-31 @ 16:56:20
URL: http://rebecaelizabeth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0