Röstmanusövning

Idag har jag hjälp en kille i min klass med att läsa in en speaker till hans projekt. Han går magisterutbildningen och ska därför vara färdig med sitt projekt alldeles jättesnart. Projektet är jättespännande och handlar om drömmar. Så idag har jag alltså suttit i ett ljudlabb ett par timmar och talat in en text till detta projekt.

Jag har hört mig själv på band två gånger tidigare och då upplevde jag det som hemskt. Idag tyckte jag att det inte lät lika hemskt, men det blir verkligen en krock i huvudet. Man har en uppfattning om hur ens egen röst låter och det uppfattningen stämmer inte med det som sedan spelas upp. Jag fastnade ett tag i nyhetsuppläsarens allvarliga monotoni och fick verkligen fokusera på att läsa in texten på ett mer intressant sätt. I den sista texten fick jag släppa lös min inre teaterapa för då skulle jag dramatisera lite grann och låta glad, lugn, rädd och panikslagen.

Kul var det och en fantastiskt bra övning för mitt eget examensprojekt.
Jag hoppas att jag sedan får en kopia på min inspelning och då lägger jag givetvis upp den här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0